Нека вашата храна бъде вашето лекарство и вашето лекарство бъде вашата храна!

петък, 3 септември 2010 г.

Прасковата


Освен че е много вкусна, прасковата съдържа голямо количество железни и калиеви соли, които са отлично средство при сърдечни болести и при анемия, както и за нормализирането на обмяната на веществата.

Фосфорът и калият изострят паметта и повишават работоспособността, влияят благотворно на мозъчните съдове и помагат на организма да преодолее стреса.

Само една праскова съдържа 75% от необходимата дневна доза витамин С. Каротинът пък укрепва съдовете и възпрепятства израждането на клетките.

Козметичният ефект на прасковите се постига не само чрез маските за лице. Консумацията на мъхестия плод подобрява снабдяването на кожата с хранителни вещества, задържа влагата в клетките.
Прасковите съдържат 11% въглехидрати, най-вече захар. Затова не се препоръчват за диабетици. Но ако просто се безпокоите за фигурата си – не се тревожете. Прасковите са нискокалорични и с високо целулозно съдържание.

Според терапевти, самият аромат на прасковата е превъзходен антидепресант - разсейва апатията, стимулира умствените възможности, повишава концентрацията.

Най-добрият естествен ориентир за зрелостта на прасковите са осите и пчелите. Без колебание можете да купувате прасковите, когато около тях кръжат тези насекоми.
Праскова – за младост и против депресия! (І част)
Някои познавачи твърдят, че най-вкусните плодове винаги имат леко неправилна форма.

Ако попаднете на недозрели – за няколко дни при стайна температура прасковите доузряват. Процесът може да се ускори, ако прасковите се поставят в книжна торбичка заедно с банани.

Най-често прасковите в магазина, (ако не е сезонният им пик и са пътували по-дълго), са преминали и химическа обработка. Основно с консерванти, които позволяват доузряването на плодовете в процеса на транспортирането и складирането

Ако костилката е изсъхнала, спаружена и разцепена – значи плодът е претърпял сериозна химическа обработка. Тези плодове не бива да се ядат в суров вид, още по-малко от деца. По-приемливо е да се преработят на компот или сладко. Ако костилката е цяла, яжте спокойно, но след щателно измиване.

Ако прасковата е любимият ви плод – не забравяйте и за силното й слабително действие!
Източник: zdravno.com

Прасковата произлиза от Китай. В западните части на тази страна се е смятала за райски плод. За прасковата съществуват местни легенди, подобни на библейските за ябълката. Прасковата се приемала и за божествен плод, носещ безсмъртие.
Прасковата е сочен, ароматен, освежаващ и хранителен плод, който лесно се усвоява от организма.
За да е ценен този плод за здравето ни, е добре да се консумира узрял, леко мек. Ако прасковите са брани рано и още са твърди, е желателно да поседят известно време на стайна температура. Когато кожата на прасковата се набръчка, то плодът губи от полезните си свойства, така че не ги пазете дълго.

Полезните вещества
80-90 % от съдържанието на плода е водно, 6-14 % са захарите, включително и захароза, около 8 % са пектиновите вещества, средно  15 мг% е наличието на витамин С и около 0,8 мг% е каротинът.
Прасковите съдържат ценни органичните киселини - ябълчна, винена, лимонена, и минералите - калий, желязо, фосфор, манган, мед, цинк, селен и магнезий. Богати са на витамин С, една праскова доставя ¾ от необходимата дневна доза от антиоксидантния витамин. Съдържат витамини от група В, включително и фолиева киселина, витамин Е, К, РР и етерични масла.
Много от ценните вещества в плода се запазват дори и при кулинарна подготовка – при консервиране, приготвяне на сладки изкушения, при сушене.


Полезни са при...
Прасковите са особено полезни при констипация и киселини. Плодът усилва отделянето на стомашни сокове и подобрява храносмилането на мазна храна. Стимулира апетита.
Пресните праскови се препоръчват за подобряване на функциите на червата и за стимулиране на жлъчката. Спомагат за отделянето на шлаки от организма.
Лесно усвоимото нишесте на прасковата има принос за подобряването на храносмилателния процес. Предотвратява процесите на гниене в стомашно-чревния тракт.
 

Заради високо съдържание на калий, прасковите се препоръчват при нарушения на сърдечния ритъм. Действат положително и на имунната система.
Заради желязото са полезни при анемия. А ако се хапват редовно червени, добре узрели праскови, се допринася за подобряването на зрението.
Плодът е особено подходящ за деца, бременни жени, за лица след боледуване.
 

Консумацията на праскови се отразява благоприятно на организма и при подагра, ревматизъм, заболявания на бъбреците. Препоръчва се при сърдечно-съдови заболявания, заболявания на бъбреците, черния дроб и жлъчката.
Прасковите не бива да се консумират при алергии, диабет и затлъстяване.

За радост и възбуда
Не случайно този плод е наричан от французите „еликсир на любовта”, дори е назоваван от тях „гръдта на Венера”. Плодът има свойството да възбужда нервната система. Заради съдържанието на магнезий, прасковите подобряват емоционалното равновесие, намаляват стреса и повишават настроението.
Праскова – за младост и против депресия! (ІІ част)
При спокойни хора се препоръчва за тонизиране и като афродизиак. При склонност към резки промени в настроението, при емоционални разстройства и възбудимост, хапването на праскови трябва да е в умерено количество.
За младост и светъл тен
Прасковите съдържат вещества, които задържат влагата в клетките на кожата. Така те „изправят” бръчките и придават свежест на лицето.
Плодовите й киселини имат свойството да отстраняват мъртвите клетки и изсветляват тена на кожата.
Ако искаме да отслабнем
Прасковите  са чудесен диетичен плод. Нискокалорични са, съдържат 40 ккал за 100 г. Могат да се използват като хранителен продукт в диетична програма за отслабване. Хапването на 4 праскови на ден ще помогне да се лишите от няколко килограма и същевременно да обогатите менюто си с полезни хранителни вещества.
Любопитно
Дори костилките на този плод са полезни – ядките съдържат горчиво бадемово масло и витамин В17, който е много рядък и ценен. Повечето видове праскови имат горчива костилка, но съществуват и такива със сладка.
Ароматът на прасковата се дължи на мравчена, оцетна, валерианова и каприлова киселина. Ядката на прасковата съдържа 45 % етерично масло, което се използва в хранително-вкусовата промишленост и в медицината.
Източник: Puls.bg

0 коментара:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger