Нека вашата храна бъде вашето лекарство и вашето лекарство бъде вашата храна!

неделя, 19 юни 2011 г.

Череши


ЧерешиОбичате ли череши? Всъщност кой не обича! Черешата е един от плодовете, с които често преяждаме добронамерено. Добрата новина е, че черешите имат нисък гликемичен индекс и можем да хапваме повечко - без риск да трупаме мазнини, стига да съумеем да ги разпределим в малки порции през първите 2/3 от деня.
Черешите, които познаваме, са плодовете на черешовото дърво от вида Дива череша, известна и като Сладка череша (Prunus avium., Rosaceae). Вишната пък е "братовчед" на черешата, а не неин подвид, противно на общоприетото схващане. Макар доста да си приличат, черешите и вишните силно се различават по вкус. Появата на дивите череши в човешката история съвпада с началото на бронзовата епоха или няколко хилядолетия назад във времето.
Пътят на черешите към Европа започва от изток. Смята се, че черешите са се оформили като самостоятелен вид някъде на територията на средна Азия. Внесени са в Римската империя един век преди новата ера от древният град Понтус, разположен по онова време в Мала Азия. Седем века преди това черешите вече са култивирани на територията на цяла Азия и проправят пътя си към Елада и Балканите. В Англия черешите пристигат през Средновековието. През епохата на великите географски открития, черешите са пренесени към Северна и Южна Америка, Австралия и Нова Зеландия. Днес основни производители на череши за храна в глобален мащаб са страните-членки на Европейския съюз с около 40% от световното производство, докато САЩ произвеждат около 13%, което ги прави втори по производство след Турция.


Видове продукти от череши

  • Сурови череши - бели, червени, червено-черни и др.
  • Сушени череши - най-често се използват за влагане в мюслита, сладкиши и торти.
  • Замразени череши - опаковани в малки прозрачни чашки, у нас замразените череши се предлагат из фризерите на големите супермаркети през цялата година.
  • Консервирани череши - захаросани, компоти от цели плодове и сладка.
  • Нектар от череши - продава се като натурален сок или в по-гъста форма като сиропи, ароматизирани подсладители за сладки и торти и др.

Хранителен състав на черешите

Ориентировъчно съдържание на вещества в 100 гр. храна:
Продуктвода в %ккалбелт. /грмазн. /грсмилаеми въгл. /грфитостероли./мгзахари/гр фибри/гр
Сурови череши
82%6310.214-12.92.1

Здравословни ползи

  • Съдържат умерени дози витамини. Богати са на витамин С.
  • Съдържат ниски към умерени дози минерали и най-вече калий;
  • Имат нисък гликемичен индекс (22) и нисък гликемичен лоудинг (5);
  • Съдържат антоцианини. Това са червени пигменти, за които се знае, че редуцират възпалението и болката при опитни животни. Смята се, че  антоцианините притежават антиоксидантни свойства.

Здравословни рискове

Рисковете, свързани с консумация на череши, са:
  • Алергични реакции. В случай, че проявявате алергия към вишни или череши, по-добре избягвайте консумацията им дори в термично преработени продукти.


Как да изберем и съхраним черешите?

Когато купувате череши, предпочитайте тези, които са набрани с дръжките. Разчупете една череша и проверете за равномерен цвят в сърцевината й, което подсказва, че е узряла добре. Подбирайте черешите, които купувате, да бъдат с равномерен цвят. Избягвайте череши с меки участъци, както и тези, които изпускат нектар, защото това са явни признаци за презряване.
Черешите са нетрайни плодове, които лесно презряват на стайна температура. Най-добре е да купувате плодовете сезонно всеки ден или през ден. Когато закупувате череши, поставете ги в кошница за плодове. Да пренасяте черешите в полиетиленови пазарни торбички особено с килограми е лоша идея, защото така плодовете се смачкват и се развалят предсрочно.
Можете да съхраните черешите в хладилник, като ги поставите в хартиен перфориран плик или кошница за срок от пет до седем дни. За да им върнете свежестта, преди консумация ги потопете за половин час в съд със студена чешмяна вода. Можете да замразите черешите във фризер за срок до един месец.

Източник: BB-team.org

събота, 11 юни 2011 г.

Лозови листа



Лозовите листа имат затягащо действие и подобряват кръвосъсирването. В някои средиземноморски държави те се използват при хемороиди, диария и за лечение на рани и разширени вени. Ефектът се дължи на биологично активни вещества, които укрепват съдовете. Червeните лозови листа, които натрупват по- големи количества съдоукрепващи вещества, са по-целебни. Днес те се използват като суровина за изготвянето на таблетки, тинктури, кремове и гелове, с които се лекуват разширени вени и хемороиди. Всеки може сам да си приготви отвара. Две супени лъжици изсушени червени лозови листа се запарват в 500 мл вряла вода 15 минути. Листата се берат наесен, непосредствено преди да паднат сланите. От отварата се пие по 1 чаша преди храна. Същата запарка може да се използва за компреси, като се внимава да не са загряващи, ако вените са разширени.



  • Сушените лозови листа помагат при вътрешни, главно маточни кръвотечения.
  • Запарката от лозови листа улеснява извеждането на оксаловата киселина организма, което е особено полезно за страдащите отоксалатни камани в бъбреците.
  • Със запарка от лозови листа се прави и гаргара при ангина и се промиват рани и язви от различен произход.
  • Със свежи, ситно нарязани лозови листа се налагат рани и циреи.


събота, 4 юни 2011 г.

Кайсия


КайсииКайсиите са малки, златни, оранжеви плодове, с мека и гладка като кадифе повърхност, не са прекалено сочни, но определено са сладки.
Кайсиите произхождат от Китай, но чрез Армения се пренасят и в Европа, поради което и научното им наименование е Prunus armenaica.Кайсиевите дървета се пренасят във Вирджиния през 1720 г., а испанските мисионери ги разпостраняват в Калифорния през1792 г. Климатът там е напълно подходящ за кайсиевите културата, поради което основният добив на кайсии в Съединените щати е от слънчевите градини на Калифорния.
Кайсиите могат да се консумират както като пресни плодове, така и сушени или да се използват за направа на сладки изделия и сладка. Плодовете също могат да се дестилират за направа на ракия и ликьор. Етеричните масла от костилките им се продават в търговската мрежа като горчиво бадемово масло. Турция, Италия, Русия,Испания, Гърция, САЩ и Франция са водещите производители на кайсии.
Сезонът на кайсиите е от месец май до месец август. През зимата те се внасят от Южна Америка. При избора на кайсии трябва да се търсят плодове с наситен портокалов цвят, като се избягват тези, които са бледи и жълто. Кайсиите трябва също така да са леко омекнали. За да бъдат най- добри антиоксиданти, трябва да се избират напълно узрели плодове.
Сушените кайсии, които се произвеждат с търговска цел е възможно да са третирани със серен диоксид. Те се третират със сяра, за да се удължи техният срок на годност, тъй като тя е един вид консервант, който предотвратява окисляването и избеляването на цветовете. Сярата може да предизвика остри реакции при хора, страдащи от астма.
Кайсиите са отличен източник на витамин А, витамин С, фибри и калий.
Кайсиите съдържат фитохимикали, наречени каротеноиди - съединения, които придават червени, оранжеви и жълти цветове на плодовете и зеленчуците. Мощният антиоксидант ликопен е един от каротеноидите, които се съдържат в кайсиите. Една кайсия съдържа 16, 8 калории, 0, 49 гр. протеини и 0 милиграмахолестерол.
Хранителните вещества, съдържащи се в кайсиите могат да помогнат за опазване здравето на сърцето и очите. Високата концентрация на бета-каротин и ликопен в кайсиите ги прави иключително важна за здравето на сърцето храна. Те предпазват LDL холестерола от окисляване, което може да помогне за предотвратяване насърдечни заболявания. Каротиноидите и ликопенът значително намаляват и риска от развитие на рак на простатата.
Кайсии
Кайсиите съдържат също и хранителни вещества катовитамин А, които спомагат за добро зрение. Витамин А е мощен антиоксидант, който се бори със свободните радикали и увреждането на клетките и тъканите. Свободните радикали могат да наранят очните лещи.
Кайсиите са и добър източник на фибри, които спомагат за подобряване процеса на храносмилане.
Източник: Готвач.БГ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger