Нека вашата храна бъде вашето лекарство и вашето лекарство бъде вашата храна!

петък, 4 март 2011 г.

Моркови


Моркови
Суров или варен, печен или задушен, морковът притежава отлични вкусови и хранителни качества, диетични и лечебни свойства. Свойствата им са известни още на древните гърци. Знаменитите лекари Хипократ и Гален ги препоръчват като болкоуспокояващо и противовъзпалително средство, както и срещу кашлица. Прилагат се за лечение на кокоша слепота, кръвоизливи и пикочно-каменна болест, както и за увеличаване на кърмата. По-късно Авицена също прилага морковите при лечението на някои заболявания.
Произходът на моркова датира от преди 5 000 г. в централна Азия, региона на Афганистан. Постепенно се разпространяват по Средиземноморието. Първите моркови са били бели, розови, жълти, зелени, лилави и черни, но не и оранжеви. През 16 век холандски градинари успяват да култивират познатите ни оранжеви моркови. В наши дни най-популярни са именно те, следвани от жълтите и червени разновидности, които се срещат често в азиатската кухня. Морковът е познат и обичан още от дълбока древност. Елините го наричали Caroton, римляните Carota, а египтяните Galica (галски).

Провитамин А (бета-каротин)

От всички зеленчуци морковът има най-високо съдържание на провитамин А (бета-каротин - до 17 мг/100 гр).Това вещество има доказани свойства като антиоксидант и предпазва хората от злокачествени заболявания. Витаминът действа профилактично на инфекциозните заболявания на бронхите, гърлото и гласните връзки. Чаша сок или нектар осигурява необходимата дневна доза от провитамин А, който освен това:
  • Въздейства благоприятно на зрението;
  • Подобрява вида на кожата, ноктите и косата, т.е., действа като естествена козметика.
Не се притеснявайте, че кожата ви може да промени своята пигментация и да стане жълто-оранжева на цвят. За да се случи подобно нещо, трябва да пиете над 500 гр. сок дневно в продължение на повече от 5 дни.

Целулоза

Съдържащата се в нектарите и соковете от моркови целулоза:
  • Помага в грижата за фигурата;
  • Подпомага отслабването;
  • Има благотворно въздействие върху храносмилателната система;
  • Освобождава тялото от токсините.

Витамини и минерали

Витамините и минералите, съдържащи се в соковете и нектарите от моркови:
  • Помагат при ежедневната грижа за организма и увеличават имунитета (особено витамините А и С).
  • Витамините от група В усилват паметта и концентрацията, а калият регулира кръвното налягане.

Полезни и лековити

Редовното консумиране на моркови укрепва зрението поради високото съдържание на витамин А. Морковеният сок съдържа 4 пъти повече каротин, отколкото доматите, например. Добре е да знаете, че каротинът много по-лесно и бързо би се усвоил от организма, ако се подправи с растително масло или с малко лимонов сок. Големият набор на витамини от групата В укрепва нервната система. Високото съдържание на целулоза стимулира функцията на храносмилането и перисталтиката на дебелото черво. Затова морковите се препоръчват във всички диети за отслабване. Зеленчукът е полезен за диабетиците, които често страдат от дефицит на витамин А. Те биха могли да си го набавят с редовна, но умерена консумация на моркови. Всички части на моркова са много полезни, включително корените и зелените листа. Морковът се различава от другите зеленчуци и с повишеното си съдържание на калиеви соли. А те са крайно необходими при болести на сърцето, кръвоносните съдове и бъбреците.
Сравнително наскоро е открито, че по съдържание на фитонциди (тези вещества действат пагубно на "лошата" микрофлора) морковите почти не отстъпват на лука и чесъна. Ако изядете един пресен морков, количеството микроби в устната кухина значително намалява. Общото въздействие върху организма благодарение на съдържащите се в морковите биоактивни вещества се проявява в повишаване на жизнения тонус, намаляване възприемчивостта към инфекции, както и регулиране на обмяната на соли и вода в организма. Морковите оказват също така противовъзпалително, диуретично, слабително, спазмолитично, противотуморно, заздравяващо въздействие. Те са полезни и при наличие на глисти. При хроничен запек морковът има лек слабителен ефект. Морковите са богати и на йод, поради което са от първа необходимост при заболявания, свързани с понижаване функцията на щитовидната жлеза.
Продължителната употреба на настъргани моркови, подправени със сметана или масло, както и морковеният сок повишават устойчивостта на организма към инфекции. Съставът на соковете и нектарите от моркови е близък до състава на моркова, а част от ценните хранителни съставки, например бета-каротинът се усвоява по-добре от организма, когато се приема чрез сокове и нектари. 



Яжте моркови, за сте красиви и да помните по-добре

Витамин В е отговорен за добрата памет и способността ни да се концентрираме. Той подпомага организма ни в борбата му със стреса. Той е и основен враг на анемията. Витамин Е е другата съставка на морковите, която се бори с малокръвието. Той помага на организма да произвежда червени кръвни телца в случай на анемия. Провитамин А, или бета-каротинът, е виновен за оранжевия цвят на морковите. Освен че помага да запазим очите си здрави, витамин А често е наричан "витаминът на растежа", тъй като е необходим и за правилното развитие на организма на бебетата и децата. Той участва в изграждането на костите и зъбите, а освен това (както вече стана дума) е изключително полезен за кожата - прави я сияйна и помага при лечението на акне.
Морковите имат доста висок гликемичен индекс, така че биха могли много бързо да вдигнат нивото на инсулина, ако се прекалява с количеството им. Бета-каротинът и другите каротеноиди се считат за безопасни. Не е възможно да се стигне до неблагоприятни ефекти в резултат на голяма консумация на храни, богати на тези вещества. Установено е обаче, че бета-каротин, приеман като хранителна добавка в прекомерни количества може да увеличи риска от рак на белия дроб при пушачите.
Бета-каротинът, който се съдържа в моркова, има още една важна роля. Той предпазва кожата от стареене и я защитава от UV лъчите. Бета-каротинът е безопасен за организма, тъй като неизползваното количество се изхвърля в процеса на обмяна на веществата. Благодарение на калия в морковите кожата става стегната и гладка, а бръчките не се задълбочават.

Любопитни факти за морковите:

  • В древен Рим морковът е бил считан за афродизиак. На пировете на император Калигула всички ястия били приготвяни само с моркови, за да дадат сили на поканените гости.
  • В келтската литература морковът е наричан "подземен мед" заради сладкия му вкус.
  • Заедно с откриването на витамин А се увеличава интересът към моркова. Правителството в Англия провежда акция, популяризираща консумацията на моркови. Във връзка с високото съдържание на провитамин А, който подобрява зрението, менюто на пилотите по нареждане е обогатено с голямо количество моркови.
  • През Втората световна война са били произвеждани бонбони, конфитюри и сладкиши от моркови. В Португалия до днес е много популярен мармаладът от моркови, а в Канада и САЩ - сладкишът от моркови.
  • Първият сок от моркови е бил направен в Англия и се е наричал Carrolade.


Източник: BB Team

Портокали


Портокали

Портокалите са кръгли цитрусови плодове с фино-текстурирана кора, разбира се оранжева на цвят, както и вътрешността им. Размерът напортокалите обикновено варира от около два до три инча в диаметър.
Портокалите се класифицират най-общо в две категории - сладки и горчиви. Популярни сортове сладкипортокали (Citrus sinensis) включват Валенсия, Навел и Джафа – вид голям портокал, както и червени портокали - хибридни видове, които са по-малки по размер, по-ароматни и имат червени нюанси. Горчивите портокали (Citrus aurantium) са често използвани за направата на конфитюр или мармалад, както и служат като есенция за ликьори като Гранд Марние и Коантро.
Портокалите водят своя произход преди хиляди години в Азия, в района южно от Китай до Индонезия, от където са разпространени и в Индия. Те не са култивирани в Близкия изток до към 9-ти век. Сладките портокали са внесени в Европа около 15-ти век от различни групи, като маврите, португалски и италиански търговци.
Портокаловите дървета започват да се отглеждат в Карибските острови в края на 15-ти век, след като Христофор Колумб носи семената им там по време на второто си пътуване до Новия свят. Испанските изследователи пренасят портокалите във Флорида през 16-ти век, докато испанските мисионери ги внасят в Калифорнияпрез 18-ти век и поставят началото на отглеждането на тези цитрусови плодове в двата щата, широко известни със своите портокали. В момента, страните, които са едни от най-големите производители и търговци на портокали са САЩ, Бразилия, Мексико, Испания, Китай и Израел.
Портокалите не е необходимо да имат ярко оранжев цвят, за да са с добро качество. В действителност, наситеният цвят на небиологичните портокали, може да се дължи на инжектирането им с изкуствени бои в техните кори. Необходимо е да се избягват тези плодове, които имат меки петна или следи от мухъл. И тъй катопортокалите са сред храните, най-често срещани с пестицидни остатъци е необходимо да се купуват био портокали, когато е възможно. Необходимо е също да се избират портокали, които са с гладко текстурирана кора и са твърди и тежки за техния размер. За най - добро антиоксидантно действие, трябва да се купуват напълно узрели портокали. Трябва да се има в предвид, че портокалите са една от храните, най-често свързани с алергични реакции.
Ползи на портокалите
Портокали
Портокалите са отличен източник навитамин C. Те също са много добър източник на диетични фибри. Тези плодове също са добър източник на витамини В, включително витамин В1 и фолат, както и на витамин А,калций и калий. 131 гр. портокалисъдържат 61, 57 калории и 1, 23 гр. протеини.
Портокалите имат изключително полезно действие за човешкото здраве, а именно:
- Портокалите съдържат полезните фитохранителни вещества
При последните изследвания, лечебните свойства на портокали се свързват с широка гама от фитохранителни съединения. Те включват цитрусови флаванони(видове флавоноиди, които включват молекулите хесперетин и нарингенин), антоцианини, хидроксицинаминова киселина, както и разнообразие от полифеноли.
- Портокалите съдържат витамин С, който има антиоксидантно действие и защитава имунната система
Портокалите са отличен източник на витамин С - само един портокал доставя 116, 2% от необходимата доза витамин C на ден. Витамин С е основният водоразтворим антиоксидант в тялото, той унищожава свободните радикали и предотвратява щетите от тях, както вътре, така и извън клетките.
Портокали
- По данни от проведено изследване, приемането на витамин С като добавка не предоставя същата защита, както количеството, съдържащо се в чаша портокалов сок;
- Портокалите осигуряват защита срещу сърдечно-съдови заболявания;
- Проучвания показват, че диета богата на цитрусови плодове дава значима защитна сила срещу някои видове рак, като рак на устата, ларинкса и фаринкса и рак на стомаха. Консумацията на портокали води до намаляване на риска от 40 - 50%.
- Съединения в цитрусовите плодове, включително и портокалите, нареченилимоноиди играят важна роля в борбата с рак на устата, кожата, белите дробове, гърдата, стомаха и дебелото черво;
- Портокалите са полезни за намаляване нивата на холестерол;
- Портокалите са много добър източник на фибри;
- Портокалите помагат за предотвратяване образуването на камъни в бъбреците, предотвратяват образуването на язви;
Портокалите помагат за защита на респираторното здраве и осигуряват защита срещу ревматоиден артрит.
Източник: БГ готвач

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger