Нека вашата храна бъде вашето лекарство и вашето лекарство бъде вашата храна!

четвъртък, 2 септември 2010 г.

Смокинята





Смокините имат най-високото ниво на фибри сред всички останали плодове и зеленчуци. Една-единствена изсушена смокиня осигурява два грама фибри: 20% от ежедневната препоръчителна консумация. Проучванията извършени през последните 10-15 години показват, че фибрите в растителните храни са много важни за нормалното функциониране на храносмилателната система. Известно е, че фибрите в храните подпомагат храносмилателната система и също така помагат за намаляване на риска от някои форми на рак. Специалистите по хранене описват яденето на смокини, които са богати на фибри, като идеален начин за повишаване на консумацията на фибри.
Хранителните продукти с фибри се разделят на два вида: разтворими и неразтворими. Храните богати на неразтворими фибри улесняват преминаването на веществата, които трябва да бъдат изхвърлени от тялото през червата, като прибавя към тях вода. По този начин те ускоряват храносмилателната система и осигуряват правилното й функциониране. Също така е установено, че храни, които съдържат неразтворими фибри имат защитно действие срещу рак на дебелото черво. Храните богати на разтворими фибри от друга страна пък е разкрито, че намаляват нивото на холестерол в тялото с повече от 20%. Следователно те също така са и от жизнена важност за намаляване на риска от сърдечна недостатъчност. Прекомерното количество на холестерол в кръвта се събира в артериите, втвърдява ги и ги стеснява. В зависимост от това в кръвоносните съдове на кой орган холестеролът се натрупва, уврежданията свързани с този орган започват. Например ако холестеролът се натрупва в артериите, които снабдяват сърцето, то ще възникнат проблеми като сърдечна недостатъчност. Натрупването на холестерол във вените в бъбреците може да доведе до високо кръвно налягане и бъбречна недостатъчност. Нещо повече, поемането на разтворими фибри е важно от гледна точка на регулирането на кръвната захар чрез изпразването на стомаха, защото внезапната промяна в кръвната захар може да доведе до опасни за живота увреждания. Всъщност, установено е, че в обществата, чиято храна е богата на фибри, има много по-малко случаи на заболявания като рак и сърдечна недостатъчност.74
Също така, много голямо здравно предимство е разтворимите и неразтворими фибри да се съдържат по едно и също време. Установено е, че когато присъстват едновремено, те са много по-ефективни в предотвратяването на рака, отколкото, когато са по единично. Присъствието и на двата вида фибри, разтворими и неразтворими, в смокинята я прави едно от най-значителните хранителни продукти в това отношение.75Д-р. Oливер Алабастър, директор на Институтът за Борба със Заболяванията в медицинския център на университета Джордж Вашингтон, се обръща към смокините със следните думи:





“… Ето една възможност да прибавите една наистина здравословна, високо фибридна храна към вашето хранене. Избирайки по-често смокинята и останалите високо фибридни храни означава, че вие всъщност избирате по-рядко потенциалните вредни храни, а това е отлично за вашето пожизнено здраве.”76








Според Калифорнийският Смокинов Консултативен Борд се вярва, че aнтиоксидантитев плодовете и зеленчуците предпазват от редица заболявания. Антиоксидантите неутрализират вредните вещества (свободни радикали), които се появяват в резултат на химичните реакции в тялото или са приети отвън, и по този начин предотвратяват разрушаването на клетките. В едно проучване проведено в университета Скрантон бе установено, че изсушените смокини имат много по-високо ниво на фенолово съдържание, което е богато на антиоксиданти, отколкото другите плодове. Фенолът се използва като антисептик за убиване на микроорганизмите. Количеството фенол в смокините е много по-голямо от това в останалите плодове и зеленчуци.77
Друго проучване проведено от университета Рутгерс в Ню Джърси разкрива, че поради основните мастни киселини oмега-3oмега-6 и фитостеролкоито се съдържат в изсъхналите смокини, те могат да играят значителна роля в намаляването на холестерола.78 Известно е, че омега-3 и омега-6 не могат да бъдат произведени в тялото и за това трябва да бъдат приемани заедно с храната. Нещо повече, тези мастни киселини са крайно необходими за нормалното функциониране на сърцето, мозъка и нервната система. Фитостеролът позволява на холестерола от животинските продукти, които имат потенциал да втвърдят сърдечните артерии, да бъдат изхвърлени от тялото без да се смесят с кръвта.
Въпреки че е един от най-старите плодове известни на човека, смокинята – описана от Калифорнийският Смокинов Консултативен Борд като „почти най-съвършеният плод в природата”79 – бе преоткрита от производителите на храни. Хранителната ценност на този плод и неговите ползи за здравето му позволиха да придобие едно напълно ново значение.
Смокинята може да бъде част от всяка една специална диета. Тъй като смокините по природа не съдържат мазнини, натрий или холестерол, но притежават голямо количество фибри, то те са идеална храна за тези, които се опитват да намалят от теглото си. В същото време смокините имат по-високо минерално съдържание от всички известни нам плодове. Четиридесет грама смокини съдържат 244 мг калий (7% от ежедневната потребност), 53 мг калций (6% от ежедневната потребност) и 1.2 мг желязо (6% от ежедневната потребност).80 Нивото на калций в смокините е много високо: Смокинята се нарежда на второ място след портокала от гледна точка на съдържание на калций. Една купичка изсушени смокини осигурява същото количество калций, колкото една купичка с мляко.
Смокините също така са приемани като лекарство, което дава сила и енергия на дълго боледувалите пациенти, които трябва да се възстановят. Те отстраняват физическите и душевни затруднения и дават на тялото сила и енергия. Най-важният хранителен компонент на смокините е захарта, която обхваща 51-74% от целия плод. Нивото на захарта в смокините е едно от най-високите. Смокините също така са препоръчвани при лечението на астма, кашлица и простуда.
От гледна точка на човешкото здраве хранителната ценност на смокинята бе установена едва с напредването на медицината и технологията. 





Хранителна ценност на пресна смокиня
(100 грама)

Хранителна ценност на изсушена смокиня
  (100 грама)
Калорий (ккал)    74
Фибри (гр)                3  
Мазнини (гр)                   0
Протеини (гр)            1
Захар (гр)              16
Витамин A (IU)  142
Витамин C (мгр)     2
Витамин B1           0.1         
Витамин B2           0.1         
Витамин B6           0.1         
Натрий 1
Калий232
Калций  35
Фосфор 232
Магнезий 17
Желязо        0.4        
Манган 0.1
Мед0.1
Селений0.2
Цинк   0.2
Калорий (ккал)    249
Фибри (гр)                10
Мазнини (гр)                   1
Протеини (гр)            3
Захар (гр)               48
Витамин A (IU)  10
Витамин C (мгр)     1.2
Витамин B1           0.1         
Витамин B2           0.1         
Витамин B6           0.1         
Натрий 10
Калий680
Калций  162
Фосфор 67
Магнезий 68
Желязо         3.07
Манган 0.8
Мед0.3
Селений0.6
Цинк   0.5





Източник:тук

0 коментара:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger